Cherry - 60 kcal in 100g
    60kcal
    Cherry - 60 kcal in 100g

Spis din have – dyrk alle steder

Hele ugen har jeg glædet mig til at læse og anmelde Signe Wennebergs nye bog “Spis din have”.
Bogen har ligget på mit spisestuebord siden jeg modtog den med posten og indrømmet; jeg har bladret og snuset i bogen flere gange. Jeg har bare haft noget andet liggende, der skulle være færdigt først. Tiden er helt rigtig med en bog der handler om, at man skal plante haven til med alt det man kan spise. Det er nu man skal i haven – og forberede den på alt det spiselige, der skal gro i haven. Måske derfor – og kun måske – er bogen en måned for sent på den. For vi haveelskere og madelskere har jo nok den travleste tid fra nu og ind i juni. Indrømmet, indrømmet – vi kan læse når det er mørkt og havearbejdet er slut. Godt ord igen.
Lad mig bare sige det allerede nu. Det er en undtagelse, at der her på bloggen om opskrifter udgives andet end opskrifter. Jeg gør dog en undtagelse, fordi bogen “Spis din have” jo rammer lige ned der hvor madopskrifter bliver til – derfor. Vi er ved at udbygge The Cooking Affair med netop en afdeling for hvordan man kan skaffe sin mad ved egen hånd; gennem dyrkning, jagt, egen avl og ved at dele med andre. Derfor rammer denne nye bog fra Signe Wenneberg plet. Også her i opskriftsamlingen.

Ved første gennembladring af bogen er det klart, at bogen er en bog man vil tage ned fra hylden gang på gang eller blot lade ligge fremme og så læse spredt i den, når man har tid. Derfor kan jeg sige allerede nu, at denne anmeldelse også kun er første skidt på vejen for at anmelde bogen. Der vil komme flere notater om denne bog her på siden.

At bladre i bogen første gang man sidder med den i hænderne, er som at kikke ud over en sommerhave i fuld flor. Man får en masse gode synsindtryk, masser af farver, ord der gi’r mening og en fornemmelse af bæredygtighed. Det gør man også 2., 3., 4. og 5. gang man læser i bogen. Det er selvfølgelig ikke tilfældigt, men det er alligevel en rar følelse.

Fra bogen Spis Din Have - foto The Cooking Affair

Der er historien om Ex-burhønen Maggi og Burhønsenes Befrielsesfront, som du måske kender i forvejen. For dem hvor historien måtte være en hemmelig, handler den om en burhøne i skrækkelig forfatning, der havner i Signe Wennebergs have. I virkeligheden nok med det formål, at få en god ende på det usle liv uden fjer og en kam der hænger ned over den ene øje. Men sådan går det ikke. H. C. Andersen kunne ikke have lavet en bedre historie. Og så er der andre ting der ikke er nyt fra Signe Wennebergs pen eller for mange af læserne, til helt nye og anderledes vinkler på den globale krise og hvordan vi løser den. For bogen er også et 10 år jubilæum med havebøg er. Det er spændende input, der ser tilbage og ser frem og glimt fra Signe Wennebergs rejser rundt i verden, der giver et kort men godt blik ind problematiken; Hvordan skal vi skaffe mad uden af belaste naturen. Svaret fra Signe Wenneberg er; “Urban gardening”.  Og så er vi fremme ved bogens røde tråd køkkenhaven og Urban Gardening.

Der er ikke noget dansk ord der med rimelighed kan oversætte urban gardening. For urban gardening eller urban farming er andet end bare haver der kan dyrkes i bymæssige områder. Helt banalt handler urban gardening om hvad man kan få ud af sin jordlod, også selvom man bor i byen og har en lille baghave. Men, urban gardeners er sammen med guerilla garners, er også en politisk/social bevægelse der viser vejen, med at skaffe maden lokalt helst fra egen baghave, for at undgå spild af mad og unødig brug af ressourcer.

Derfor bogens titel – Spis Din Have. Og det er virkeligt urbant; Vi kan nemlig høste meget mere end vi tror, med blot en lille strimmel jord. Og nå ja, ellers så flytter man da bare nogle brosten og et par fortovsfliser. Så er man pludselig blevet Guerilla Gardener.

Bogen er meget læseværdig og jeg kan kun anbefale den til alle der elsker mad og have bare en lille smule. Lad mig nu sige det som det er. Jeg har endnu ikke læst bogen fra ende til anden, altså alle 264 sider efter hinanden. Man bliver forstyrret af citater og lister med ting der gror godt der og der, opskrifter og anvisninger der river en ud af læsning og får en til at bladre lidt frem og tilbage. Men, faktisk er det noget af det der gør en god bog. Ligesom at sølvtøj skal bruges – ligeledes skal bøger bruges. Og denne bog er jeg sikker på vil blive brugt meget – også til eftertanke.

Har du tanker om at holde høns i haven eller at lave dig et lille drivhus, kan du finde opskrifter til hvordan man gør. Der er tips til frøformering, højbede, flere bier i haven, krydderbede, frugttræer og selvfølgelig hvordan man dyrker ved civil ulydigt som guerilla. Der er tips til alle slags haver og et af citaterne i bogen siger det meget rammende;  “Alle må finde sin egen have”. Citat af Nelson Mandela;

Bogen er i boghandlen og kan købes for 299 kr. (vejledende pris)

Print Friendly, PDF & Email